Page 9 - foni 11 3 2023
P. 9

Πολιτιστικά κ.α
   11 Mαρτίου    2023    ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΝΑΟΥΣΑΣ                                                                                                      Σελίδα 9

                                                            Το 1ο ΓΕΛ Νάουσας                    ΑΠΟΚΡΙΑΤΙΚΑ …ΜΕΘΕΟΡΤΙΑ
                                                       στο 7ο ευρωπαϊκό µαθητικό

                                                           συνέδριο στη Βερόνα                   Σκέψεις για καλύτερη αξιοποίηση
       Ο ‘Πυρσός’στο Ντουµπάι για                                                                της Ναουσαίϊκης αποκριάς

      το ‘Sharjah Heritage’ του Cioff                                                                     Του κ. Αναστ. Καραµπατζού,
                                                                                                              ∆ικηγόρου-πρώην
                                                                                                              ∆ηµάρχου Νάουσας

                                                                                                Α’ µέρος
                                                                                                Πέρασε κι’  αυτή η Αποκριά.  Επι-
                                                                                               στροφή  στην  κανονικότητα  τώρα.
                                                                                               Όσο καταλαγιάζει η σκόνη από την
                                                                                               πολυκοσµία  καλά θα είναι να βγά-
                                                                                               λουµε και κάποια  συµπεράσµατα. Η
                                                       Στο 7ο Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συνέδριο που διορ-  φετινή αποκριά ήταν  όντως εντυ-
                                                      γανώθηκε στη Βερόνα της Ιταλίας από το Ίδρυµα
                                                                                               πωσιακή. Η µεγάλη επισκεψιµότητα
                                                      Ελληνικού Πολιτισµού, συµµετείχε 1-5 Μαρτίου 1ο  µας δείχνει πλέον τον δρόµο, µπο-
                                                      ΓΕΛ Νάουσας, µε εισήγηση µε τίτλο ‘Ανθρώπινα ∆ι-  ρούµε  όµως  πιστεύω  να    βελτιώ-
                                                      καιώµατα στην Ευρώπη: Συγκλίνοντας το χάσµα  σουµε ακόµα περισσότερο το θετικό
    Στο  µεγάλο  φεστι-                               της ετερότητας’.                         αποτέλεσµα. Επειδή λοιπόν οι µνή-
  βάλ ‘Sharjah Heritage’                               Άξιο  αναφοράς  το  γεγονός  της  µοναδικής  εκ-  µες είναι ακόµη νωπές και «…το σί-
  του CIOFF, που φέτος                                προσώπησης του νοµού µας στο εν λόγω συνέδριο  δερο   κολλάει   στη   βράση»,
  γίνεται στα Ηνωµένα                                 από το 1ο ΓΕΛ Νάουσας, µε παράλληλη συµµετοχή  επιτρέψτε µου ορισµένες σκέψεις
  Αραβικά  Εµιράτα  10-                               112 σχολείων.                            για το πώς κατά τη γνώµη µου θα  ται και ούτε ξαναγράφεται η ιστορία
  28 Μαρτίου, συµµετέ-                                 Συµµετείχαν οι µαθητές: Καραγιάννη Ευαγγελία,  µπορούσαµε  να  αξιοποιήσουµε  και  τα έθιµά  µας.  Η  εµπεριστατω-
  χει ο “Πυρσός”.  Απο                                Μανωλάς  Ηλίας,  Μήτογλου  Αναστασία,  Μπίλης  ακόµη  περισσότερο  το  «προϊόν»  µένη µελέτη του ΑΠΘ που έγινε ορ-
  το  Νεπάλ  µέχρι  το                                Αναστάσιος  και  Τζέπος  Κωνσταντίνος,  που  προ-  που λέγεται «Ναουσαίϊκη Αποκριά».  γανωµένα  για  πρώτη  φορά,  µας
  Πουερτο Ρικο και από                                σέγγισαν µε ωριµότητα και ύφος δοκιµιακό το θέµα  Προφανώς  βέβαια,  όσα  αναφέρω  παραδόθηκε  τον  Αύγουστο  του
  τον Καναδά µέχρι την                                της εισήγησης, εισπράττοντας τις θετικές κριτικές  πιο κάτω είναι µόνον µερικές σκέ-  2014 και το συµπέρασµά της είναι
                                                                                               ψεις, οι οποίες σαφώς και µπορούν
  Ελλάδα, δεκάδες χώρες συµµετείχαν σε αυτή την συνάντηση.  του προέδρου της επιτροπής κ. Κούκη. Μαζί τους  να βελτιωθούν:   ότι η ονοµασία του ∆ρώµενου µας
    Ιδιαίτερη τιµή που ο “Πυρσός” επιλέχθηκε ανάµεσα από περί-  συνοδοί οι φιλόλογοι Τασούλα Ρούσσου και Ελπίδα  1. Η ΝΑΟΥΣΑ, εδώ και δεκαετίες  έρχεται από πολύ παλιά ως «Γενί-
  που 40 χώρες στις µοναδικες 3 που παρουσίασαν το πρόγραµµα  Χαραλαµπίδου, που άοκνα θυσίασαν τον προσωπικό  είναι  ένας  ταυτοποιηµένος  απο-  τσαροι  και  Μπούλες».  Εποµένως,
  τους!                                               τους χρόνο για την προετοιµασία των µαθητών για  κριάτικος προορισµός. Από µικρός  είτε συµφωνεί κάποιος  είτε διαφω-
    Στο τέλος του συνεδρίου, ο πρόεδρος Mr. Ali Abdulla Khalifa  το συνέδριο.                  θυµάµαι  ότι  πρώτη  ερχόταν    η  νεί, η µελέτη αυτή είναι και το µόνο
  συνάντησε τον πρόεδρο του Πυρσού κ. Χ.Μπαντή και παρέλαβε                                    Πάτρα (όταν ο Άλκης Στέας έκανε  επιστηµονικά τεκµηριωµένο υπόβα-
  τον χαρακτηριστικό πρόσωπο του “Γενίτσαρου”                                                  απ’ ευθείας µετάδοση στην τηλεό-  θρο που διαθέτουµε ως Νάουσα και
                                                                                                                             οφείλουµε αν µη τι άλλο να το σε-
        ∆ράση του 3ου Γυµνασίου µας                                                            ραση!),  ακολουθούσαµε    εµείς,  η  βαστούµε.  Αυτό  αποτελεί  και  µια
                                                                                               Ξάνθη, η Κοζάνη, ο Σοχός, το Ρέθυ-
      σχετικά µε το σχολικό εκφοβισµό                                                          µνο και  το Μοσχάτο. Αργότερα βέ-  ιστορική-λαογραφική   παρακατα-
                                                                                               βαια    για  λόγους    καθαρά  θήκη για την πόλη µας, αλλά και για
                                                                                                                             το ίδιο το έθιµο– δρώµενο. Ας το
                                                                                               εµπορικούς  –οικονοµικούς,  προ-
                                                                                               σπάθησαν και άλλες πόλεις να «αν-  κρατήσουµε λοιπόν ως ένα επιστη-
                                                                                               τιγράψουν»  (π.χ.  Κρύα  Βρύση),  µονικό  στοιχείο  και  ας    σταµατή-
                                                                                               σήµερα δε όλες οι πόλεις  κάνουν  σουµε τη γνωστή  δέσµια εσωτερική
                                                                                               προσπάθειες για  να προσελκύσουν  µας  «διαµάχη»,  ώστε  να  µπορέ-
                                                                                               κόσµο και να τονώσουν την αγορά  σουµε να πάµε και  δυό βήµατα πα-
                                                                                               τους.  Όπου  όµως  δεν  υπάρχουν  ραπέρα ως Κοινωνία.
                                                                                               «ρίζες»  και  γνήσια  λαϊκή  «παρά-  4. Ο ∆ΗΜΟΣ ΝΑΟΥΣΑΣ ως «ΘΕ-
                                                                                               δοση», δεν  µπορεί να υπάρχει και  ΜΑΤΟΦΥΛΑΚΑΣ» του ∆ρώµενου. Το
                                                                                               µέλλον. Άρα, το όνοµα «ΝΑΟΥΣΑ»  έχει διατυπώσει εδώ και χρόνια ο
    Στα πλαίσια της εσω-                               Στο πλαίσιο της διοργάνωσης, οι µαθητές άγγιξαν                       καλός  φίλος  λαογράφος-συγγρα-
  τερικής   αξιολόγησης                               παράλληλα πολιτιστικά µνηµεία και µουσεία όµο-  στην  Ελληνική  Αποκριά,  αποτελεί  φέας Τάκης Μπάϊτσης, ότι το έθιµο
                                                                                               το  βασικό  µας  «χαρτί».  Το  θέµα
  της  σχολικής  µονάδας                              ρων πόλεων, όπως της Βενετίας και της Μπολόνια.  είναι  το  πώς θα το αξιοποιήσουµε  αυτό χρονικά  αλλά και σαν  ιστο-
  και στον άξονα σχετικά                                                                       καλύτερα προς όφελος της τοπικής  ρική  κληρονοµιά,  µας  ξεπερνάει
  µε τις σχέσεις των µα-                                Εκπαιδευτικός του 3ου Γυµνασίου                                      όλους ατοµικά και Συλλογικά. Πρέ-
  θητών µεταξύ τους ,το                                                                        µας κοινωνίας.                πει λοιπόν να το αναλάβει  υπό την
  3ο  Γυµνάσιο  Νάου-                                 στη Γαλλία για το Εράσµους+ ΚΑ122          2.  Το    ιστορικό  ∆ΡΩΜΕΝΟ  του  ευθύνη του ο ίδιος ο ∆ήµος µας ως
  σας     υλοποίησε                                                                            «Γενίτσαρου  και  της  Μπούλας»,  κύριος θεσµικός φορέας της πόλης.
                                                                                               είναι   το «όχηµα» που µας δείχνει
  δράση  σχετικά  µε                                   Το  3ο  Γυµνάσιο  Νάουσας  υλοποιεί  πρόγραµµα  το δρόµο, αλλά και µπορεί  να µας  Τον τρόπο  µπορούµε να τον συζη-
  τον σχολικό εκφοβι-                                 Εράσµους+ ΚΑ122 που αφορά στην επιµόρφωση  «µεταφέρει»  ακόµη  µακρύτερα.  τήσουµε µε ειλικρίνεια και καθαρές
  σµό στις 6 Μαρτίο ,                                 προσωπικού  µε  τίτλο  «Συµπεριληπτική  εκπαί-  Χωρίς περιστροφές, αυτό αποτελεί  θέσεις. Αν θέλουµε πραγµατικά και
  παγκόσµια    µέρα                                   δευση».                                  και το εµπορικό µας «brand name».  ειλικρινά  να    το  διαφυλάξουµε
  κατά  του  σχολικού                                  Εκπαιδευτικός του σχολείου θα παρακολουθήσει  Πάνω σ’αυτό πρέπει να στηριχτούµε  ακόµα περισσότερο και να το διατη-
  εκφοβισµού.                                                                                                                ρήσουµε  αναλλοίωτο στον ιστορικό
                                                      επιµορφωτικό σεµινάριο στη Μαρτινίκα της Γαλλίας  και να χτίσουµε και άλλα πράγµατα
    Εισηγήτρια    η  ψυ-                              µε θέµα «INCLUSION STARTS WITH I – LEARNING  που  µπορούν  να  ωφελήσουν  τον  χρόνο,    οφείλουµε  να  ξεφύγουµε
  χολόγος κα Φανή Μπασιούρη  του Συµβουλευτικού Κέντρου  TO LIVE TOGETHER». Το πρόγραµµα του σεµινα-  τόπο και την αγορά µας.  από εγωϊσµούς, µικρότητες ή φιλο-
  “Πρόσβαση” που στάθηκε κυρίως στην πρόληψη της σχολικής                                         3. Η «ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΗ» του απο-  δοξίες και να δουλέψουµε όλοι ενω-
  βίας µέσα στην σχολική κοινότητα.                   ρίου αναφέρεται σε ζητήµατα διαπολιτισµικά, έντα-  κριάτικού µας ∆ρώµενου –∆ιχογνω-  µένοι υπό την αιγίδα του ∆ήµου. Η
    Την ποινική διάσταση του θέµατος ανέλαβε ο ∆ιευθυντής του  ξης,  εκπαίδευσης  χωρίς  αποκλεισµούς  και    σε  µία.    Λέγοντας    αλήθειες,  σαφώς  πρόσφατη  ιστορία  σχετικά  µε  τη
  αστυνοµικού τµήµατος Νάουσας κ. Κουτσούµπας.        στρατηγικές βελτίωσής της, σε τεχνικές για την κοι-                    διαχείρισή  του,  είναι  άκρως  διδα-
                                                      νωνική ένταξη, στην τυπική και µη τυπική εκπαί-  και  θα  αποδεχθώ    ότι  υπάρχουν
    Οι µαθητές συµµετείχαν στη δράση µέσω ρόλων που τους                                       (καθ΄όλα σεβαστές)  διαφορετικές  κτική καθώς µετά το 1970 που ιδρύ-
  βοήθησαν να συναισθανθούν πως είναι να είσαι στη θέση του  δευση, στη δηµιουργία κινήτρων, στην εκπαίδευση  απόψεις για την προέλευση-ονοµα-  θηκε  ο  «Όµιλος»,  ακολούθησαν
  θύµατος ή του θύτη αντίστοιχα, να συνεργαστούν και να κατα-  σε  εξωτερικούς  χώρους,  στο  χειρισµό  συγκρού-  σία του ονόµατος του αποκριάτικου  αρκετές διασπάσεις- αποχωρήσεις,
  λάβουν πόσο σηµαντικό είναι να υπάρχει σύµπνοια στο σχολικό  σεων, στο χτίσιµο της οµάδας κ.ά. Είναι σηµαντικό  δρώµενου.  Όµως  το  µόνο  που  µε γνωστούς τους λόγους που έγι-
  περιβάλλον. Με τη βοήθεια των καθηγητών τους και του µουσι-  οι εκπαιδευτικοί να ενηµερώνονται για σύγχρονες  έχουµε ως επίσηµο δεδοµένο  ιστο-  ναν αυτά. Θυµίζω ότι το 1978 έγινε
  κού κ.Ζαφειρίου πέτυχαν την ενορχήστρωση µουσικού κοµµα-  τεχνικές µάθησης για να γίνει το σχολείο πιο ελκυ-  ρικά  ερευνηθέν  και  τεκµηριωθέν,  ο σύλλογος «Λεβεντιά», για να ακο-
  τιού σε στίχους της Θεολόγου κ.Τσίτση και τη δηµιουργία ενός  στικό και αποτελεσµατικό.      είναι  η  µελέτη  που  εκπόνησε  το  λουθήσουν ο «Μέγας Αλέξανδρος»
  βίντεοκλιπ µε σκηνές από τη σχολική τους ζωή.                                                ΑΠΘ (Οµάδα εργασίας υπό την κα-  το  1995  και  αργότερα  ο  «Νταβέ-
    Τέλος στην εκδήλωση έδωσε ιδιαίτερο χρώµα ο σύλλογος χο-   Ανοιχτά µαθήµατα                θηγήτρια κ. Ελεωνόρα Σκουτέρη). Η  λης», γεγονός που  έχει κατατµήσει
  ροκίνησης Βody Control.                                     βυζαντινής µουσικής              µελέτη αυτή ανατέθηκε και πληρώ-  την ενότητα του δρώµενου κι έχει
                                                                                                                             διαιρέσει  χρήσιµες δυνάµεις, ενώ
                                                                                               θηκε από τον ίδιο τον ∆ήµο µας το
                                                       Από το Ωδείο της Ιεράς Μητροπόλεως  ανακοι-  2012, µόνο και µόνο για να µπορέ-  τα  επί  µέρους  «µπουλούκια»  δεν
                                                      νώθηκε ότι από αύριο Κυριακή  και ώρα 11:00 π.µ.  σει επιτέλους να ξεκαθαρίσει αυτή  έχουν µεταξύ τους τον συντονισµό
                                                      και για τρεις συνεχόµενες Κυριακές, στους χώρους  η  διχογνωµία  που  κάθε  χρόνο  τέ-  που θα έπρεπε. Έχουµε υποχρέωση
                                                      του Ωδείου, θα πραγµατοποιούνται ανοιχτά µαθή-  τοια εποχή φέρνει µια εσωστρέφεια  εποµένως,  να  συναισθανθούµε  το
                                                      µατα Βυζαντινής Μουσικής που θα αφορούν Θεω-  και µια αντιπαλότητα που δεν µας  µεγάλο βάρος που κουβαλάµε, να
                                                      ρία, Ιστορία, Υµνολογία και Τυπικό.      βοηθάει καθόλου. Αρκετοί λοιπόν,  συνθέσουµε  τις  δυνάµεις  µας  και
                                                                                                                             όχι να τις  διαιρούµε για πρόσκαι-
                                                       Απευθύνονται στους σπουδαστές, αποφοίτους,  αυτοχρίζονται ερευνητές, µελετη-  ρους,  εγωϊστικούς  ή  άλλους  προ-
                                                      κλπ. Βυζαντινής Μουσικής.                τές,  ιστορικοί,  λαογράφοι  κλπ.  σωπικούς  λόγους.  Το  οφείλουµε
                                                       Θα διδάξει ο ∆ιευθυντής του Ωδείου µας κ. Γεώρ-  έχουν µια δική τους θεώρηση των  στην ιστορία και τον πολιτισµό της
                                                                                               πραγµάτων  και  µάλιστα,  απαιτούν
                                                      γιος Ορδουλίδης.                                                       Νάουσας.
                                                       Η είσοδος είναι ελεύθερη για όλους.     να γίνεται αποδεκτή µόνον η δική
                                                                                               τους άποψη!  Όµως, έτσι δεν γίνε-  H συνέχεια στο επόµενο φύλλο
   4   5   6   7   8   9   10   11   12