Page 9 - foni 11 3 2023
P. 9
Πολιτιστικά κ.α
11 Mαρτίου 2023 ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΝΑΟΥΣΑΣ Σελίδα 9
Το 1ο ΓΕΛ Νάουσας ΑΠΟΚΡΙΑΤΙΚΑ …ΜΕΘΕΟΡΤΙΑ
στο 7ο ευρωπαϊκό µαθητικό
συνέδριο στη Βερόνα Σκέψεις για καλύτερη αξιοποίηση
Ο ‘Πυρσός’στο Ντουµπάι για της Ναουσαίϊκης αποκριάς
το ‘Sharjah Heritage’ του Cioff Του κ. Αναστ. Καραµπατζού,
∆ικηγόρου-πρώην
∆ηµάρχου Νάουσας
Α’ µέρος
Πέρασε κι’ αυτή η Αποκριά. Επι-
στροφή στην κανονικότητα τώρα.
Όσο καταλαγιάζει η σκόνη από την
πολυκοσµία καλά θα είναι να βγά-
λουµε και κάποια συµπεράσµατα. Η
Στο 7ο Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συνέδριο που διορ- φετινή αποκριά ήταν όντως εντυ-
γανώθηκε στη Βερόνα της Ιταλίας από το Ίδρυµα
πωσιακή. Η µεγάλη επισκεψιµότητα
Ελληνικού Πολιτισµού, συµµετείχε 1-5 Μαρτίου 1ο µας δείχνει πλέον τον δρόµο, µπο-
ΓΕΛ Νάουσας, µε εισήγηση µε τίτλο ‘Ανθρώπινα ∆ι- ρούµε όµως πιστεύω να βελτιώ-
καιώµατα στην Ευρώπη: Συγκλίνοντας το χάσµα σουµε ακόµα περισσότερο το θετικό
Στο µεγάλο φεστι- της ετερότητας’. αποτέλεσµα. Επειδή λοιπόν οι µνή-
βάλ ‘Sharjah Heritage’ Άξιο αναφοράς το γεγονός της µοναδικής εκ- µες είναι ακόµη νωπές και «…το σί-
του CIOFF, που φέτος προσώπησης του νοµού µας στο εν λόγω συνέδριο δερο κολλάει στη βράση»,
γίνεται στα Ηνωµένα από το 1ο ΓΕΛ Νάουσας, µε παράλληλη συµµετοχή επιτρέψτε µου ορισµένες σκέψεις
Αραβικά Εµιράτα 10- 112 σχολείων. για το πώς κατά τη γνώµη µου θα ται και ούτε ξαναγράφεται η ιστορία
28 Μαρτίου, συµµετέ- Συµµετείχαν οι µαθητές: Καραγιάννη Ευαγγελία, µπορούσαµε να αξιοποιήσουµε και τα έθιµά µας. Η εµπεριστατω-
χει ο “Πυρσός”. Απο Μανωλάς Ηλίας, Μήτογλου Αναστασία, Μπίλης ακόµη περισσότερο το «προϊόν» µένη µελέτη του ΑΠΘ που έγινε ορ-
το Νεπάλ µέχρι το Αναστάσιος και Τζέπος Κωνσταντίνος, που προ- που λέγεται «Ναουσαίϊκη Αποκριά». γανωµένα για πρώτη φορά, µας
Πουερτο Ρικο και από σέγγισαν µε ωριµότητα και ύφος δοκιµιακό το θέµα Προφανώς βέβαια, όσα αναφέρω παραδόθηκε τον Αύγουστο του
τον Καναδά µέχρι την της εισήγησης, εισπράττοντας τις θετικές κριτικές πιο κάτω είναι µόνον µερικές σκέ- 2014 και το συµπέρασµά της είναι
ψεις, οι οποίες σαφώς και µπορούν
Ελλάδα, δεκάδες χώρες συµµετείχαν σε αυτή την συνάντηση. του προέδρου της επιτροπής κ. Κούκη. Μαζί τους να βελτιωθούν: ότι η ονοµασία του ∆ρώµενου µας
Ιδιαίτερη τιµή που ο “Πυρσός” επιλέχθηκε ανάµεσα από περί- συνοδοί οι φιλόλογοι Τασούλα Ρούσσου και Ελπίδα 1. Η ΝΑΟΥΣΑ, εδώ και δεκαετίες έρχεται από πολύ παλιά ως «Γενί-
που 40 χώρες στις µοναδικες 3 που παρουσίασαν το πρόγραµµα Χαραλαµπίδου, που άοκνα θυσίασαν τον προσωπικό είναι ένας ταυτοποιηµένος απο- τσαροι και Μπούλες». Εποµένως,
τους! τους χρόνο για την προετοιµασία των µαθητών για κριάτικος προορισµός. Από µικρός είτε συµφωνεί κάποιος είτε διαφω-
Στο τέλος του συνεδρίου, ο πρόεδρος Mr. Ali Abdulla Khalifa το συνέδριο. θυµάµαι ότι πρώτη ερχόταν η νεί, η µελέτη αυτή είναι και το µόνο
συνάντησε τον πρόεδρο του Πυρσού κ. Χ.Μπαντή και παρέλαβε Πάτρα (όταν ο Άλκης Στέας έκανε επιστηµονικά τεκµηριωµένο υπόβα-
τον χαρακτηριστικό πρόσωπο του “Γενίτσαρου” απ’ ευθείας µετάδοση στην τηλεό- θρο που διαθέτουµε ως Νάουσα και
οφείλουµε αν µη τι άλλο να το σε-
∆ράση του 3ου Γυµνασίου µας ραση!), ακολουθούσαµε εµείς, η βαστούµε. Αυτό αποτελεί και µια
Ξάνθη, η Κοζάνη, ο Σοχός, το Ρέθυ-
σχετικά µε το σχολικό εκφοβισµό µνο και το Μοσχάτο. Αργότερα βέ- ιστορική-λαογραφική παρακατα-
βαια για λόγους καθαρά θήκη για την πόλη µας, αλλά και για
το ίδιο το έθιµο– δρώµενο. Ας το
εµπορικούς –οικονοµικούς, προ-
σπάθησαν και άλλες πόλεις να «αν- κρατήσουµε λοιπόν ως ένα επιστη-
τιγράψουν» (π.χ. Κρύα Βρύση), µονικό στοιχείο και ας σταµατή-
σήµερα δε όλες οι πόλεις κάνουν σουµε τη γνωστή δέσµια εσωτερική
προσπάθειες για να προσελκύσουν µας «διαµάχη», ώστε να µπορέ-
κόσµο και να τονώσουν την αγορά σουµε να πάµε και δυό βήµατα πα-
τους. Όπου όµως δεν υπάρχουν ραπέρα ως Κοινωνία.
«ρίζες» και γνήσια λαϊκή «παρά- 4. Ο ∆ΗΜΟΣ ΝΑΟΥΣΑΣ ως «ΘΕ-
δοση», δεν µπορεί να υπάρχει και ΜΑΤΟΦΥΛΑΚΑΣ» του ∆ρώµενου. Το
µέλλον. Άρα, το όνοµα «ΝΑΟΥΣΑ» έχει διατυπώσει εδώ και χρόνια ο
Στα πλαίσια της εσω- Στο πλαίσιο της διοργάνωσης, οι µαθητές άγγιξαν καλός φίλος λαογράφος-συγγρα-
τερικής αξιολόγησης παράλληλα πολιτιστικά µνηµεία και µουσεία όµο- στην Ελληνική Αποκριά, αποτελεί φέας Τάκης Μπάϊτσης, ότι το έθιµο
το βασικό µας «χαρτί». Το θέµα
της σχολικής µονάδας ρων πόλεων, όπως της Βενετίας και της Μπολόνια. είναι το πώς θα το αξιοποιήσουµε αυτό χρονικά αλλά και σαν ιστο-
και στον άξονα σχετικά καλύτερα προς όφελος της τοπικής ρική κληρονοµιά, µας ξεπερνάει
µε τις σχέσεις των µα- Εκπαιδευτικός του 3ου Γυµνασίου όλους ατοµικά και Συλλογικά. Πρέ-
θητών µεταξύ τους ,το µας κοινωνίας. πει λοιπόν να το αναλάβει υπό την
3ο Γυµνάσιο Νάου- στη Γαλλία για το Εράσµους+ ΚΑ122 2. Το ιστορικό ∆ΡΩΜΕΝΟ του ευθύνη του ο ίδιος ο ∆ήµος µας ως
σας υλοποίησε «Γενίτσαρου και της Μπούλας», κύριος θεσµικός φορέας της πόλης.
είναι το «όχηµα» που µας δείχνει
δράση σχετικά µε Το 3ο Γυµνάσιο Νάουσας υλοποιεί πρόγραµµα το δρόµο, αλλά και µπορεί να µας Τον τρόπο µπορούµε να τον συζη-
τον σχολικό εκφοβι- Εράσµους+ ΚΑ122 που αφορά στην επιµόρφωση «µεταφέρει» ακόµη µακρύτερα. τήσουµε µε ειλικρίνεια και καθαρές
σµό στις 6 Μαρτίο , προσωπικού µε τίτλο «Συµπεριληπτική εκπαί- Χωρίς περιστροφές, αυτό αποτελεί θέσεις. Αν θέλουµε πραγµατικά και
παγκόσµια µέρα δευση». και το εµπορικό µας «brand name». ειλικρινά να το διαφυλάξουµε
κατά του σχολικού Εκπαιδευτικός του σχολείου θα παρακολουθήσει Πάνω σ’αυτό πρέπει να στηριχτούµε ακόµα περισσότερο και να το διατη-
εκφοβισµού. ρήσουµε αναλλοίωτο στον ιστορικό
επιµορφωτικό σεµινάριο στη Μαρτινίκα της Γαλλίας και να χτίσουµε και άλλα πράγµατα
Εισηγήτρια η ψυ- µε θέµα «INCLUSION STARTS WITH I – LEARNING που µπορούν να ωφελήσουν τον χρόνο, οφείλουµε να ξεφύγουµε
χολόγος κα Φανή Μπασιούρη του Συµβουλευτικού Κέντρου TO LIVE TOGETHER». Το πρόγραµµα του σεµινα- τόπο και την αγορά µας. από εγωϊσµούς, µικρότητες ή φιλο-
“Πρόσβαση” που στάθηκε κυρίως στην πρόληψη της σχολικής 3. Η «ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΗ» του απο- δοξίες και να δουλέψουµε όλοι ενω-
βίας µέσα στην σχολική κοινότητα. ρίου αναφέρεται σε ζητήµατα διαπολιτισµικά, έντα- κριάτικού µας ∆ρώµενου –∆ιχογνω- µένοι υπό την αιγίδα του ∆ήµου. Η
Την ποινική διάσταση του θέµατος ανέλαβε ο ∆ιευθυντής του ξης, εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισµούς και σε µία. Λέγοντας αλήθειες, σαφώς πρόσφατη ιστορία σχετικά µε τη
αστυνοµικού τµήµατος Νάουσας κ. Κουτσούµπας. στρατηγικές βελτίωσής της, σε τεχνικές για την κοι- διαχείρισή του, είναι άκρως διδα-
νωνική ένταξη, στην τυπική και µη τυπική εκπαί- και θα αποδεχθώ ότι υπάρχουν
Οι µαθητές συµµετείχαν στη δράση µέσω ρόλων που τους (καθ΄όλα σεβαστές) διαφορετικές κτική καθώς µετά το 1970 που ιδρύ-
βοήθησαν να συναισθανθούν πως είναι να είσαι στη θέση του δευση, στη δηµιουργία κινήτρων, στην εκπαίδευση απόψεις για την προέλευση-ονοµα- θηκε ο «Όµιλος», ακολούθησαν
θύµατος ή του θύτη αντίστοιχα, να συνεργαστούν και να κατα- σε εξωτερικούς χώρους, στο χειρισµό συγκρού- σία του ονόµατος του αποκριάτικου αρκετές διασπάσεις- αποχωρήσεις,
λάβουν πόσο σηµαντικό είναι να υπάρχει σύµπνοια στο σχολικό σεων, στο χτίσιµο της οµάδας κ.ά. Είναι σηµαντικό δρώµενου. Όµως το µόνο που µε γνωστούς τους λόγους που έγι-
περιβάλλον. Με τη βοήθεια των καθηγητών τους και του µουσι- οι εκπαιδευτικοί να ενηµερώνονται για σύγχρονες έχουµε ως επίσηµο δεδοµένο ιστο- ναν αυτά. Θυµίζω ότι το 1978 έγινε
κού κ.Ζαφειρίου πέτυχαν την ενορχήστρωση µουσικού κοµµα- τεχνικές µάθησης για να γίνει το σχολείο πιο ελκυ- ρικά ερευνηθέν και τεκµηριωθέν, ο σύλλογος «Λεβεντιά», για να ακο-
τιού σε στίχους της Θεολόγου κ.Τσίτση και τη δηµιουργία ενός στικό και αποτελεσµατικό. είναι η µελέτη που εκπόνησε το λουθήσουν ο «Μέγας Αλέξανδρος»
βίντεοκλιπ µε σκηνές από τη σχολική τους ζωή. ΑΠΘ (Οµάδα εργασίας υπό την κα- το 1995 και αργότερα ο «Νταβέ-
Τέλος στην εκδήλωση έδωσε ιδιαίτερο χρώµα ο σύλλογος χο- Ανοιχτά µαθήµατα θηγήτρια κ. Ελεωνόρα Σκουτέρη). Η λης», γεγονός που έχει κατατµήσει
ροκίνησης Βody Control. βυζαντινής µουσικής µελέτη αυτή ανατέθηκε και πληρώ- την ενότητα του δρώµενου κι έχει
διαιρέσει χρήσιµες δυνάµεις, ενώ
θηκε από τον ίδιο τον ∆ήµο µας το
Από το Ωδείο της Ιεράς Μητροπόλεως ανακοι- 2012, µόνο και µόνο για να µπορέ- τα επί µέρους «µπουλούκια» δεν
νώθηκε ότι από αύριο Κυριακή και ώρα 11:00 π.µ. σει επιτέλους να ξεκαθαρίσει αυτή έχουν µεταξύ τους τον συντονισµό
και για τρεις συνεχόµενες Κυριακές, στους χώρους η διχογνωµία που κάθε χρόνο τέ- που θα έπρεπε. Έχουµε υποχρέωση
του Ωδείου, θα πραγµατοποιούνται ανοιχτά µαθή- τοια εποχή φέρνει µια εσωστρέφεια εποµένως, να συναισθανθούµε το
µατα Βυζαντινής Μουσικής που θα αφορούν Θεω- και µια αντιπαλότητα που δεν µας µεγάλο βάρος που κουβαλάµε, να
ρία, Ιστορία, Υµνολογία και Τυπικό. βοηθάει καθόλου. Αρκετοί λοιπόν, συνθέσουµε τις δυνάµεις µας και
όχι να τις διαιρούµε για πρόσκαι-
Απευθύνονται στους σπουδαστές, αποφοίτους, αυτοχρίζονται ερευνητές, µελετη- ρους, εγωϊστικούς ή άλλους προ-
κλπ. Βυζαντινής Μουσικής. τές, ιστορικοί, λαογράφοι κλπ. σωπικούς λόγους. Το οφείλουµε
Θα διδάξει ο ∆ιευθυντής του Ωδείου µας κ. Γεώρ- έχουν µια δική τους θεώρηση των στην ιστορία και τον πολιτισµό της
πραγµάτων και µάλιστα, απαιτούν
γιος Ορδουλίδης. Νάουσας.
Η είσοδος είναι ελεύθερη για όλους. να γίνεται αποδεκτή µόνον η δική
τους άποψη! Όµως, έτσι δεν γίνε- H συνέχεια στο επόµενο φύλλο